Help mijn kind wil niet naar school

Help mijn kind wil niet naar school

6-12-2018

‘Waarom zou ik mijn bed uitkomen.’

 

Het is de vierde keer dat je naar boven roept. “Kom er nou uit, je komt te laat!” Je loopt geïrriteerd de trap op en trekt de dekens van hem af.

“Maaahaaam, laat me. Waarom zou ik mijn bed uitkomen. School is zooo boring.” is het chagrijnige antwoord wat je krijgt. Dit gaat bijna elke dag zo. Meestal na heel lang zeuren krijg je hem nog naar school, maar steeds vaker lukt het je niet meer.

Je wilt zo graag dat je kind weer lekker in zijn vel zit.

Hij wil alleen nog maar gamen, heeft geen vrienden meer (behalve online) en ligt de halve dag in bed. Hoe ga je het tij nog keren? Ook op school zitten ze met de handen in het haar en leerplicht hijgt in je nek. Je weet het allemaal niet meer. Je wilt zo graag dat je kind weer lekker in zijn vel zit.

Op aanraden van een vriendin heb je een afspraak voor hem gemaakt bij een MatriXpractitioner(MP).  Hij ziet er behoorlijk tegenop maar heeft je belooft het een kans te geven.

“saai, moe en gezeik”

Op verzoek van de MP maakt hij een tekening van hoe zijn hoofd werkt. Daarin tekent hij heel veel gekras, een grote zwarte vlek en schrijft hij een paar woorden op als ‘saai’, ‘moe’ en ‘gezeik’. De MP vraagt hem wat hij anders zou willen. Of er misschien iets is wat hij buiten zijn hoofd zou willen plaatsen. “Eigenlijk alles wel”, is zijn korte stugge antwoord.

Samen vullen ze een schema in waarbij hij alle onderwerpen in zijn hoofd indeelt op hoofdthema’s: Privé, school, negatieve emoties, positieve emoties. Hij verzint er zelf symbolen bij en plaatst alles buiten zijn hoofd. Aan het einde zegt de MP “Maak het maar zoals jíj het hebben wilt”. Dat tovert zelfs een kleine lach om de lippen van je zoon. “Dat is wel beter, ja.”

We hebben nooit geleerd hoe we de regie krijgen over ons praktische brein.

Vervolgens legt de MP uit wat ze precies doet: Alles wat je in je leven meemaakt daar heb een beleving bij in het NU. Jouw praktische brein maakt jouw eigen beelden, geluiden, gevoelens en gedachten. En daar heb je dus ook zelf de regie over. Als ze negatief zijn, kun je ze zelf neutraliseren zodat je er geen last meer van hebt. We hebben alleen nooit geleerd hoe we de regie krijgen over ons praktische brein. En dat leer je bij de MP.

Vanaf het eerste moment ben jij de regisseur. “Hoe werkt je hoofd?” is de openingsvraag om je te laten focussen op je innerlijke processen, jouw strategieën.

 

 

Alles is een strategie

Alles is een strategie. Van leren lezen tot faalangst, van aankleden tot tekortgedachten. Je stuurt alles zelf aan met je praktische brein. Vele strategieën werken prima, maar van sommigen heb je last. Die werken niet (goed meer).

De MatriXmethode is een effectieve manier waarmee je strategieën die niet meer werken kunt vervangen voor nieuwe strategieën die je zelf kiest. Geen methode door anderen opgelegd en bedacht, maar jouw oplossing voor jouw probleem. Juist daarom werkt het zo goed, want iedereen is verschillend.

Het moe zijn is eigenlijk waar hij het meeste last van heeft

Nu leert de MP je zoon in verschillende stappen hoe hij zelf de regie krijgt over zijn nare beleving. Het moe zijn is eigenlijk waar hij het meeste last van heeft zegt hij. “Wil je eens stippen zetten voor momenten in het verleden waarin je je heel moe voelde of momenten in de toekomst waarin je nu al weet dat je daar last van gaat krijgen.”

Aarzelend zet hij een aantal stippen op een soort werkblad. Er staan er 3 onder ‘verleden’ en één onder ‘toekomst’. “Met welke wil je beginnen?” Wat is voor jou de meest nare herinnering of toekomstangst? Maak die stip maar dikker.

Vervolgens moet hij een cijfer geven voor hoe naar die stip is. “Een 8.” “En is die 8 een plaatje, geluid, gevoel of gedachte? Wat komt er in je op?” Zowel van het plaatje, het gevoel en de gedachte wordt vervolgens de negatieve lading helemaal afgehaald met zijn eigen oplossingen.

Het valt me op dat hij niets over de inhoud hoeft te vertellen.

Het valt je op dat hij niets over de inhoud hoeft te vertellen. Na een minuut of tien is de beleving een 0. Hij is helemaal neutraal. De andere stippen worden ook nog aangepakt en vooral de stip in de toekomst heeft veel effect. “Ik kan gewoon voortaan dus zelf zo een rotgedachte uit mijn hoofd halen”.

Hij heeft niemand anders nodig dan zichzelf…

Hij heeft duidelijk ervaren dat hij met de MatriXmethode op een veilige manier (zonder inhoud) een eigen oplossing kan maken voor zijn eigen nare belevingen. Hij heeft niemand anders nodig dan zichzelf om dus weer uit de put te klimmen. Wat een inzicht.

Je had nooit verwacht dat we na één sessie al zo’n stuk verder waren. Zijn zelfvertrouwen was weer zichtbaar in de twinkeling in zijn ogen. Dankbaar schudt je de MP de hand. Tot volgende week…

Meer weten over de MatriXmethode? Kijk op www.bewegenaanzee.nl  06-20113431

Maike van der Zwart is eigenaar van Bewegen aan Zee BV. Per 1 januari 2019 gaat zij MatriX Point Den Haag starten. MatriX Point Den Haag verzorgt trainingen voor onderwijsprofessionals en jeugdzorgmedewerkers in de MatriXmethode.

Het doel van deze trainingen is dat kinderen zelf de regie krijgen over hun hoofd; hun leerprocessen en mentale processen. Zodat mentale problemen vroeg worden opgelost en voorkomen worden in hun verdere leven.
“Het is beter sterke kinderen te maken dan gebroken volwassenen te repareren!”