Leer je leerlingen regisseur worden over hun eigen hoofd

Leer je leerlingen regisseur worden over hun eigen hoofd

BLOG 17-11-2018

‘Dit gaat je echt nooit lukken.’

Je hebt weer een dag voor de klas gestaan zonder je leerlingen écht te kunnen helpen. Je hebt 31 leerlingen in je klas en ze vragen allen om je aandacht. Ze hebben allen hun eigen aanpak nodig en moeten ook nog allerlei leerdoelen bereiken. Wat een onmogelijke opgave. Dit gaat je echt nooit lukken. Je leerlingen hebben het moeilijk. En je kunt ze vaak niet bereiken.

Vanmorgen begint alweer treffend. Je staat voor de klas en ziet Mats steeds verder onderuit zakken. Hij is uitgelogd. Hij merkt dat ook vandaag de rekenles weer te moeilijk voor hem is. Bovendien zit Joris hem steeds af te leiden door met zijn pen te tikken.

Alicia schreeuwt al voor de derde keer door de klas dat ze het niet snapt. Buiten fietst een man langs en Mats heeft meer aandacht voor de fietser dan voor de rekenles.

Vorige week heb je een gesprek gehad met de moeder van Mats. Ze maakt zich zorgen en wil hem laten testen. Hij slaapt ook slecht de laatste tijd en is soms verdrietig zonder duidelijk aanwijsbare reden.

‘Je wilt zo graag dat elke leerling de aandacht krijgt die hij verdient.’

Joris heeft ADHD net als vier andere leerlingen. Twee slikken medicijnen en zijn daardoor half verdoofd en missen hun eigen sprankeling. Dat maakt je

verdrietig. Je wilt zo graag dat elke leerling de aandacht krijgt die hij verdient.

Als Alicia plots begint te huilen wordt het je teveel. Je voelt een brok in je keel komen. Nog even en je barst in tranen uit. In plaats van rustig en begripvol te zijn raak je zelf door alle problematiek ook steeds gestrester. Je hoort jezelf een tikkeltje te hard door de klas roepen: “Joris, houd je pen nou eens stil.”

Je gaat eigenlijk al maanden met tegenzin naar je werk.  Dit kan zo niet langer. Wat verlang je ernaar om de leerkracht van je dromen te zijn. Wat zou het fijn zijn als je Mats weer kon motiveren voor wiskunde. Als Joris wat meer rust zou ervaren in zijn overvolle hoofd en Alicia zich gehoord zou voelen.

Stel dat je elke leerling op maat kunt helpen om zijn eigen negatieve strategieën aan te pakken. Wat zou jou dat dan opleveren?  En vooral ook: wat zou dat je leerlingen opleveren.

Dat  iedereen zich begrepen en gehoord voelt. Dat elke leerling in staat is zichzelf te motiveren tot leren en zich lekker in zijn vel voelt. Zodat jij de rust en ontspanning hebt om weer vol liefde en aandacht naar je werk te gaan en je echt je passie terug kunt vinden voor het onderwijs.

  ‘Niemand is eenheidsworst.’

Het afgekaderde onderwijssysteem wat we nu hanteren is eigenlijk voor niemand écht passend. Passend onderwijs heeft niet uitgepakt zoals we hadden gehoopt. Want niemand is eenheidsworst. Maar één ding is zeker; dat systeem is niet van vandaag op morgen veranderd.

Maar we kunnen wel wat doen! Zorgen dat e leerlingen weer zelfregie en autonomie ervaren. Ze leren hoe hun hoofd werkt en hoe ze grip krijgen op het organiseren en opslaan van hun kennis. Ze leren hoe ze hun eigen blokkades en negatieve emoties kunnen opruimen. Met een tool waarmee ze ultiem eigenaarschap ervaren.

Jij kunt als docent twee vliegen in één klap slaan. Je eigen hoofd opruimen, mentale blokkades oplossen en tegelijkertijd de tool leren waarmee je bij elke leerling op zijn unieke beleving aansluit en hem helpen zijn problemen blijvend op te lossen.

Meld je hier aan voor de training tot MatriXdocent en leer in 5 dagen hoe jij permanent leerproblemen en mentale problemen kunt oplossen voor jezelf en je leerlingen. Zodat iedereen zich begrepen en gehoord voelt. Zodat elke leerling zichzelf motiveert tot leren. Zich lekker in zijn vel voelt. En jij de rust en ontspanning hebt om weer vol liefde en aandacht naar je werk te gaan. Weer echt je passie terugvindt voor het onderwijs.

Via deze link meld je je aan voor een van de trainingen. Het zal jouw leven en dat van je leerlingen echt voorgoed veranderen.

https://linkpay.nl/bewegenaanzee/5-daagse-training-tot-matrixdocent-2019

Maike van der Zwart is eigenaar van MatriXcentrum Den Haag training en coaching.

MatriXcentrum Den Haag verzorgt trainingen voor onderwijsprofessionals en jeugdzorgmedewerkers in de MatriXmethode.

Het doel van deze trainingen is dat kinderen zelf de regie krijgen over hun hoofd; hun leerprocessen en mentale processen. Zodat mentale problemen vroeg worden opgelost en  voorkomen worden in hun verdere leven.
“Het is beter sterke kinderen te maken dan gebroken volwassenen te repareren!”