Hoe zorg ik voor mezelf?

Vitaliteit is een balans tussen lichamelijke fitheid en mentale fitheid. Hieronder een aantal tips om goed voor jezelf te zorgen.

 

  1. Dagelijks 10 min. mediteren ( zorgt ervoor dat je rustiger, positiever en zelfverzekerder wordt; alles gaat gemakkelijker)

 

  1. Ontwikkel een gezond ochtendritme (gezond ontbijt, 5 minuten beweging, korte dagplanning maken)

 

  1. Wees positief (richt je op wat wél lukt en stop met piekeren, oefen leuke en positieve gedachten)

 

  1. Leef in het nu ( mindfulness is alles met volle aandacht doen. Haal diep adem, ontspan je schouders en kijk om je heen)

 

  1. Maak geluk en groei je prioriteit. Je hoeft niet persé je doelen te halen, blij zijn is een doel op zich)

 

  1. Wees tevreden (waardeer wat je hebt en laat zien wat je in anderen waardeert. Tevredenheid is een mooi uitgangspunt)

 

  1. Vergeef jezelf en anderen (Laat negatieve emoties los, ze brengen je niets. Accepteer wat is en je zult gelukkiger zijn.)

 

  1. Eet gezond (drink 2 liter water, eet voldoende groente, fruit en vezels, natuurlijk voedsel. Beperk vlees en alcohol.)

 

  1. Beweeg voldoende (2 x per week minimaal 30 minuten intensief bewegen (hijgen) en verder zoveel mogelijk bewegen)

 

  1. Zorg voor voldoende rust (slaap 8 uur per nacht, neem adempauzes en ontspan door buiten in de natuur te relaxen)