Vitaliteit
123zelfregie- de krachtige korte weg naar geluk en vitaliteit

 

Vitaliteit 

is afgeleid van het Latijnse 'Vita',

wat leven betekent. Het duidt op het

bruisen van energie,

je sterk en fit voelen en

het beschikken over

een grote mentale veerkracht

en doorzettingsvermogen.


Het recept voor vitaliteit: BEWOGEN

 1. beweeg voldoende

 2. eet gezond, natuurlijk en met mate

 3. drink voldoende water

 4. neem voldoende rust, slaap en ontspanning

 5. geniet; wees dankbaar

 6. doe dat wat je energie geeft (missie)

 7. ga de natuur in, adem de frisse lucht in    

Hier een korte opsomming

van dingen die je kunt doen

om zo vitaal mogelijk door het leven te gaan.

1. bruis van energie

 Dit lukt alleen als je weet waar je energie van krijgt. Daar kom je achter door te weten wat jouw passie, missie en kernwaarden zijn. Je kernwaarden zijn het fundament onder je gedrag. Stel jezelf eens de volgende vragen: Waar verlang ik naar? Waar droom ik van? Waar droomde ik van als kind? Waar was ik goed in?

 Wat frustreert me, dus wat wil ik juist niet? Waar sta ik voor?

 2. voel je sterk en fit

Door te bewegen blijf je fit. Zorg dat je minimaal 30 minuten per dag matig beweegt. Dat kan zijn wandelen, fietsen, traplopen etc. Het is beweging waarbij je hartslag niet te hoog is maar die er wel voor zorgt dat je lijf soepel en fit blijft. Je stimuleert je bloedsomloop en spijsvertering en houdt je spieren en botten in goede conditie.

Om  je sterk te voelen moet je naast bewegen ook nog sporten. Dat is goed voor je hart, bloedvaten en longen. Je moet dit minimaal 3 x per week 20 minuten lang zwaar intensief doen.

Het verschil tussen matig en zwaar intensieve beweging? Bij matig intensieve beweging kun je nog prima een praatje maken. Je hartslag en ademhaling zijn iets verhoogt maar dat merk je nauwelijks. Bij zwaar intensief bewegen kun je moeilijker praten en ga je hijgen en zweten.

3. beschik over grote mentale veerkracht

Mentale Veerkracht is het vermogen om je succesvol staande te houden in wisselende omstandigheden. 3 elementen spelen hierbij een rol:
1. Motivatie.

Ken je drijfveren, je missie en weet daardoor wat je wel en vooral niet wilt.. Dat maakt het makkelijk om nee te zeggen tegen dingen die je geen energie geven.  Verder is het van belang jezelf 2 vragen te stellen? Is het echt belangrijk voor mij? Heb ik er invloed op. Hierdoor kun je beter relativeren en berusten.

2. Doorzettingsvermogen.

Als je weet in welke richting je wilt bewegen en waarvan je energie krijgt maakt dat het makkelijker ergens mee door te gaan, ook als het even tegenzit. Vele kleine stapjes zijn ook een grote stap uiteindelijk.

3. Verantwoordelijkheid.

Zie jezelf als schepper. Jij maakt je eigen geluk. Alleen jij kunt zorgen dat je dichter bij je doel komt, en dus dichter bij je geluk.  Zoek altijd naar wat je wel kunt doen. Je kunt de situatie niet veranderen maar wel de manier waarop je naar de situatie kijkt. Jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk. Leef in het nu: heb rust, geen verwachtingen en aannames, kies ervoor nu gelukkig te zijn zie schoonheid in alles en geniet intens: je focus wordt je werkelijkheid.

 Wanneer deze 3 elementen, in balans, aanwezig zijn dan creëer je meer plezier, meer energie, lever je betere prestaties en ben je in staat om een waarde-vol leven te leiden.

 4. zorg goed voor jezelf

Houd van jezelf

Mensen hebben allen hun eigen waarheid. Wat men jou ook verteld heeft of wat je jezelf ook verteld hebt, het zijn allemaal verhalen. Maak nu jouw eigen verhaal!! Geef je zelf een dikke tien!! En lach erbij terwijl je dat doet. Je voelt je meteen al beter.

Geef jezelf Me-time(stilte zonder telefoon of mensen om je heen), verwen jezelf, lach om jezelf, moedig jezelf aan, investeer in jezelf; groei=geluk (op welk vlak dan ook).

Wat je aandacht geeft groeit, dus wees positief!!(zeg een week lang elke avond voor je gaat slapen tegen jezelf: ik hou van mezelf en ik accepteer mezelf). Vergeef jezelf en wees mild.

Accepteer wie je bent of verander het: klagen brengt je nergens, sorry zeggen ook niet.

 Zorg voor je lichaam

Eet ten minste 70 % van je voeding rechtstreeks uit de natuur: fruit, groenten, noten, zaden, granen en kruiden. Je bent wat je eet. Je gooit toch ook geen benzine in een auto die op diesel rijdt? Ben je te zwaar is het niet omdat je teveel eet, maar de verkeerde dingen. Drink veel water en wees matig met koffie en alcohol. Blijf weg van drugs en tabak; daar is nog nooit iemand beter van geworden. Zorg dat je voldoende slaapt en uitrust. Zorg dat je niet teveel stress hebt. Ruim regelmatig je hoofd op en matriX je negatieve gevoelens en gedachten weg. Accepteer en laat los. Vraag je altijd af of dingen echt wel zo belangrijk zijn om je druk over te maken en of je er wel invloed op hebt. En zorg voor beweging maar daar hebben we het al over gehad.